Stożek rogówki, co to za choroba?

stożek rogówki radom

Czym charakteryzuje się to schorzenie? Jak podpowiada nazwa kształt rogówki jest stożkowaty, przypomina bardziej owal niż koło. Choroba objawia się przede wszystkim astygmatyzmem, natomiast nie każdy kto ma astygmatyzm ma również stożek rogówki. Jeśli chcesz wiedzieć więcej o tym schorzeniu zapraszam do dalszej lektury!

Co to jest?

Rogówka znajduje się w przedniej części oka. Jest przezierna i uwypuklona. Pełni ważne zadanie – odpowiednio załamuje promienie światła i skupia je na siatkówce, co daje ostre widzenie. Kiedy rogówka nie ma odpowiedniego kształtu i grubości proces prawidłowego widzenia jest zaburzony.

W stożku rogówki jej grubość jest za mała a kształt jest za mocno zakrzywiony, co w konsekwencji daje astygmatyzm nieregularny oraz szybko zwiększającą się krótkowzroczność. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ włókna kolagenowe ulegają ścieńczeniu, co w efekcie daje duże uwypuklenie w centralnej lub około centralnej części.

Przyczyny

Stożek rogówki często jest powiązany z obciążeniem dziedzicznym. Niejednokrotnie towarzyszy takim schorzeniom jak atopowe zapalenie skóry, zapalenie spojówek czy zmiany barwnikowe siatkówki. Możemy je również spotkać u osób które chorują na zespół Downa czy Marfana.

Objawy

Pierwsze objawy mogą wydawać się nie groźne. Zaczerwienienie i swędzenie oczu, które występuje w pierwszej fazie choroby można przypisać  alergii czy zmęczeniu. Kolejnym etapem jest pojawienie się efektu halo wokół źródeł światła, światłowstręt i silne łzawienie. Następnie widzenie będzie się dwoiło, obraz się zniekształci, ostrość w krótkim czasie się intensywnie pogorszy. Poprawienie widoczności okularami będzie dawało coraz słabszy efekt, aż z czasem będzie nie możliwe.

Diagnoza

Podczas wizyty w naszym gabinecie, doktor przeprowadzi szczegółowy wywiad z pacjentem dotyczący dolegliwości, chorób, urazów, schorzeń i odczuć. Następnie zostanie przeprowadzona tomografia i pachymetria rogówki. Pomoże to w ocenie zaawansowania rozwoju choroby. Poza tym będą przeprowadzone badania ostrości wzroku, keratometria i ocena przedniego odcinka oka w lampie szczelinowej. Dzięki precyzyjnie przeprowadzonym badaniom, specjalista wybierze najskuteczniejsze leczenie indywidualnie do pacjenta.

Leczenie

Istnieje kilka sposobów na leczenie stożka rogówki. Jeden z nich to twarde soczewki kontaktowe. Metoda ta sama w sobie nie leczy choroby, pozwala natomiast zminimalizować związane z nią dolegliwości.

Skuteczniejszy będzie zabieg Cross linking. Jest to mało inwazyjna metoda,  która zwiększa sztywność rogówki, dzięki czemu rozwój stożka rogówki zatrzymuje się.

Inną metodą z nieco większą ingerencją w oku pacjenta jest wszczepienie pierścieni śródrogówkowych. Specjalista za pomocą lasera robi kanaliki w obwodzie rogówki a następnie wprowadza do nich 2 implanty w kształcie połówki okręgu. Stożek rogówki zostaje dzięki temu spłaszczony, ale nie zlikwidujemy go zupełnie w ten sposób. Po zabiegu będzie potrzeba noszenia okularów lub soczewek twardych, aby mieć pełna ostrość wzroku.

Leczeniem ostatecznym jest przeszczep rogówki pobranej od dawcy zmarłego.

Łukasz Stysiak - ZnanyLekarz.pl