Leczenie zespołu suchego oka

• Date 27 kwietnia 2017

Zespół suchego oka – szacuje się, iż występuje już u połowy populacji. Powoduje dyskomfort, uczucie piasku pod powiekami, pogorszone samopoczucie,  zaburzenia widzenia a nawet uszkodzenie powierzchni oka. Dostrzeżony zbyt późno lub źle zdiagnozowany może doprowadzić do zaostrzenia choroby i ciężkiego jej przebiegu. Objawy w zespole suchego oka są bardzo niekomfortowe. Jest to przede wszystkim uczucie suchości w oczach. Po przebudzeniu pacjenci czują, że ich powieki się lepią, obraz jest rozmyty a oczy bardzo szybko czują zmęczenie.

Wiatr, dym papierosowy i światło to kolejne elementy, które są zmorą dla posiadaczy ZSO i przyprawiają o szczypanie. Objawy mogą przybrać różną postać w której łzawienie jest nie możliwe mimo emocji czy krojenia cebuli lub jest wręcz nadmierne podczas wiatru czy wytężania wzroku nad książką. Sposób leczenia zależy od przyczyny wystąpienia ZSO. Pierwszym krokiem jaki należy wykonać jest udanie się do specjalisty, aby tą przyczynę ustalić i wybrać skuteczne leczenie.

Czasem zalecane są krople nawilżające, czasem preparaty do udrożniania gruczołów Meiboma, innym razem gimnastyka oczu – to zawsze kwestia indywidualna. Warto przeanalizować, czy powietrze w pomieszczeniach w których przebywamy nie jest za suche, czy robimy regularne przerwy dla oczu w pracy z bliskich odległość oraz czy dobrze dbamy o higienę brzegów powiek. Z wizyta u specjalisty chorób oczu nie warto czekać – czym wcześniej zaczniemy wdrażać leczenie tym lepiej.

Jakie są przyczyny?

Suche oko charakteryzuje się za małą ilością filmu łzowego na gałce ocznej lub  nadmiernym odparowaniem łez. Częstą przyczyna tych dolegliwości są zatkane gruczoły Meiboma. Ta dysfunkcja dotyka aż około 60% pacjentów po 40 roku życia! Gruczoły Meiboma są odpowiedzialne za produkcję łojowej wydzieliny, która nawilża oko i nie pozwala filmowi łzowemu odparować. Inną przyczyną jest duże zmęczenie oczu lub źle dobrane okulary. Choroby autoimmunologiczne również sprzyjają wystąpieniu zespołowi suchego oka. Czemu tak się dzieje? Przyczyny są różne: niewystarczająca higiena brzegów powiek, przerost gruczołów, nadmierna keratonizacja, za duża lepkość wydzielanego meibum, Zespół Sjogrena, nadmierny makijaż, zbyt duża ilość czasu przed monitorem, przyjmowane leki, zakażenie nużeńcem, zaburzenia hormonalne.

Dokładamy wielu starań, aby pacjenci wychodzili z naszego gabinetu zadowoleni. Jeśli chcesz wykonać pole widzenia radom, dobrze trafiłeś. Po każdej wizycie prosimy pacjentów do podzielenia się opinią w Internecie. Dzięki temu mają Państwo dostęp do kilkuset opinii naszych pacjentów, które najlepiej oddają standardy naszej pracy. Jeśli zdecydują się Państwo na wizytę, będziecie zaskoczeni tym jak dokładnie zostaniecie przebadani oraz ile czasu poświęci Wam nasz specjalista. Pośpiech to ostatnie z czym chcemy być kojarzeni, dbamy o naszych pacjentów. Chcesz wiedzieć więcej? Odwiedź naszą stronę www.naokuclinic.pl